18 september 2011

En zo zaten ze daar bij elkaar (1)

A: ik droom veel, geloof ik.
B: 's nachts?
A: en overdag ...
C: narcolepsie!
A: ... alsof mijn leven zich in een droom vermengt.
B: interessant. Je raakt verloren in de realiteit bedoel je?
C: een neurologische afwijking gekenmerkt door onweerstaanbare perioden van slaap.
A: ja, alles lijkt onwerkelijk soms. Wil ik het zo, gebeurt het anders. Wil ik dit, krijg ik dat. Alles is niet wat het lijkt. Zoals dromen. Ik droom dus veel ... Geloof ik.
C: hebt dat ergens gelezen. Ooit.
A: wat?
C: narcolepsie.
B: dat is niet dromen, dat is leven. Geloof mij.
A: leven ...We zouden bij de geboorte een handleiding moeten krijgen. Zo dat we op alles voorbereid zijn. Zo dat wat ik wil is hoe dat ik het wil. Dat ik dit krijg als ik dit wil en niet dat.
C: wat een woord ook eigenlijk ... narcolepsie.
A: ge kiest uw leven zelf zeggen ze. Ze zeggen dat altijd. Met al die hindernissen? Volgens mij kunt ge maar zestig percent van uw leven kiezen. Een mens moet altijd compromissen sluiten. Ook al was dat het plan niet. Dus.
C: ze hebben zelf een woord voor mensen die te lange woorden gebruiken. Voor alles hebben ze een woord. Al gehoord dat woord?
B: ge denkt te veel vriend. Ge moet niet overal betekenissen achter zoeken. Denken maakt een mens kapot. En dat maakt het leven ook niet prettig. Met te veel na te denken verliest ge ook al een tien percent eigen keuze.
A: vijftig percent dus. De helft. Ongelooflijk.
C: sesquipedalian. Is Engels. Ik denk niet dat er een nederlands equivalent voor bestaat.
B: wil ik nog eens hetzelfde bestellen?
A: ja, je doet maar. Nee. Toch niet. Dat is jouw keuze. Ik wil mijn keuze.
B: jij koos daarnet die Palm toch?
A: maar die is al op, nu wil ik geen Palm meer. Jij wil nog een Palm voor mij halen. Maar ik niet. Nu wil ik een ... een cola. Ja, nu een cola. Ik maak mijn eigen keuzes wel.
B: ...  *lichte zucht* ...
C: zal ik eens moeten opzoeken.
A: wat?
C: wel, dat woord.
A: welk woord?
C: dat zei ik toch net? Luister jij dan nooit naar de conversaties? Je zou haast denken dat jij steeds zit te dromen.
A: ik droom veel, geloof ik.

1 opmerking:

  1. Ge kunt idd amper uw eigen leven kiezen... En denken maakt veel kapot... En... mmmm, Palm!

    Leuke dialoog!

    BeantwoordenVerwijderen