12 augustus 2010

Op ontdekking in het land der schone kunsten (deel 7)


We zijn nogal lang bij Da Vinci blijven plakken. Na vele flessen goeie Italiaanse wijn geleegd te hebben, wagen we ons toch aan een nieuw en hopelijk nuchter avontuur. Spring maar in de ballon, hops richting Delft (Delfts' blauw overigens mijn favoriete kleur).

We zijn beland in het jaar 1600enzoveel. Johannes Vermeer staat ons al geduldig op te wachten. We hadden via via al gehoord dat deze man nogal raadselachtig is en weinig van zijn privéleven kwijt wil. Dat wordt dan meteen gerespecteerd en we stellen niet al te veel vragen. Okee?
Hij neemt ons mee naar zijn huis waar hij zijn lieftallige vrouw voorstelt; Catharina Vermeer Bolnes, ze trouwden in april 1653, en zijn elf kinderen (de man had er duidelijk zin in).
Het gezin heeft nooit echt enkel van zijn schilderijen kunnen leven. Hij werd ook kunsthandelaar, al beschouwde hij zichzelf louter als kunstschilder.
Toen Vermeer op 43 jarige leeftijd stierf liet hij zijn hele gezin arm achter. Zijn schilderijen hadden nog weinig waarde, waardoor zijn weduwe ze allen heeft moeten verkopen aan een hele lage prijs (vergelijkbaar met de prijs van een kostuum in die tijd) met daarbij ook vele bezittingen. Zijn werken werden pas in de 19de eeuw gewaardeerd en verwierf dan pas zijn verdiende bekendheid.

Vermeer had vooral oog voor licht en lichtinval. Hij staat dan ook bekend als kunstschilder met oog voor detail en realisme. Fantasie was nooit een onderwerp van zijn werken. Hij schilderde de realiteit, alledaagse dingen. Zijn dorp, dienstmeiden, ...
Men vermoedt dat Vermeer een vijfenveertigtal schilderijen heeft gemaakt. Daarvan zijn er ongeveer een tiental niet bewaard gebleven.

Hij gebruikte effe kleuren en had een snelle penseelbeweging op het doek. Hij bracht zijn olieverf altijd dik aan en in grote vlakken, maar was zorgvuldig met vernis en pigmentkleuren.


Schone werken van Vermeer die in mijn kamer hangen (niet het origineel weliswaar):

'Het meisje met de parel' (circa 1665-1667) (Olieverf op doek 44,5 × 39 cm) (de parel is in niet meer dan drie verfstreken geschilderd)

'Het melkmeisje' (1658) ( Olieverf op doek 45,5 × 41 cm) (ik eet liefst de yoghurtjes van la laitière met dit schilderij op het etiket (van la laitière) *knipoogt*)

'De kantwerkster' (1669) (Olieverf op doek 24.5 × 21 cm)


Uw kunsttrawant,
Ine

3 opmerkingen:

  1. Dat eerste schilderij kende ik van ziens maar ik wist nooit wie het was. Het was zelfs een examenvraag bij geschiedenis maar die lessen hadden we niet gezien. De snodaards!

    Het melkmeisje heb ik dit jaar nog bezocht in het Rijksmuseum.

    Heel mooie schilderijtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. onthou het nu maar! ;)

    'meisje met de parel' is één van mijn favorite schilderijtjes, tis mss eenvoudig maar ohzo mooi en ja heeft zoiets mysterieus met zich mee :)

    wel jammer dat je die lessen niet hebt gezien! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Normaal gezien zou ik ze moeten gehad hebben maar de leerkracht was zwanger dus kregen we een vervangster en toen is het blijkbaar in de soep gelopen.

    We hebben wel al een stuk gezien dat ik dit schooljaar weer ga zien over het Congres van Wenen.

    Ik heb wel een deel kunst gezien. Ik heb vorig jaar nog een klein werkje gemaakt rond Jan Steen. Daarbovenop nog een werkje rond alle kunstvormen van de nieuwe tijd. En dat allemaal voor geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen