19 januari 2011

Op ontdekking in het land der schone kunsten (deel 9)


Sinds drie november is het geleden dat we ons nog eens lieten leiden door de luchtballon doorheen schone kunsten land.
Vandaag trekken we terug op pad. De wind staat goed en ons enthousiasme is groots. We verlaten Europa. Hop naar Hopper!


Edward Hopper, een belangrijke naam van het Realisme in Amerika in de twintigste eeuw, werd geboren op 22 juli 1882 in de buurt van New York. Hij studeerde aan The School of Art (schilderkunst en illustratie). Hij hield van reizen en trok na zijn studie naar Europa. Na zijn reizen verhuisde hij naar New York en ging aan de slag als illustrator. Dit deed hij een tiental jaar met tegenzin omdat zijn schilderijen weinig intresse opwekte bij het publiek.

Zijn doorbraak kwam pas na zijn veertigste. De jaren voordien waren jaren van teleurstellingen. Hij verkocht maar één schilderij. Maar dit veranderde bij de verkoop van 'The Mansard Roof' aan het Brooklyn Museum. En het balletje ging aan het rollen. Zijn werken werden bij kunsthandelaars tentoongesteld, zijn reputatie groeide en werken werden verkocht.

Van enthousiasme dat alles ineens zo vlotjes verliep moet Hopper gedacht hebben ik neem er van de slag ook nog een vrouw bij. En hij veranderde die woorden in daden zoals Jezus naar het schijnt water in wijn en trouwde met Josephine, een schilderes die hij al kende van zijn studententijd. Het was een relatie met veel geruzie, scheldpartijen en af en toe zelfs puur geweld. Eens beet zijn vrouw in zijn hand tot op het bot.

Aan zijn werken kunnen we zien dat hij hield van de speling tussen donker en licht, architectuur en strakke composities. Zijn geliefkoosde onderwerp was duidelijk eenzaamheid. De mensen zijn als het ware stille getuigen in een omgeving zoals als een verlaten straat, vuurtorens, theaterzalen met weinig belangstelling, halflege cafés, ... Al staan er meerdere personages op het doek, toch is er teken van isolement. De mensen houden zich elk afzonderlijk bezig en blijken geen aandacht aan elkaar te besteden. Ze zijn samen en tegelijk toch alleen. Wat een zekere trieste waas over de schilderijen brengt.

In één van zijn bekende werken, 'Nighthawks', wordt de eenzaamheid in het verlaten café en de lege straat versterkt door zijn koele, eenvoudige, realistische stijl. De anonimiteit viert hier hoogtij, samen en toch alleen.


Edward Hopper stierf op 15 mei 1967 op 85-jarige leeftijd. Hij stierf in zijn gallerij in New York.


Uw kunstkornuit,
Ine




3 opmerkingen:

  1. Nighthawks is een schitterend schilderij! Ik heb het al vaak gezien maar ik wist nooit hoe het heette of wie de schilder was maar nu zit het in mijn kopke. ;)

    Ik denk dat ik mijn werk rond Monet ook eens in een blogbericht ga neerpennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ;)

    Ja zou het wel leuk vinden om dat over Monet eens te lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik wat tijd vind zal ik er aan beginnen. :) Ik hou je op de hoogte.

    BeantwoordenVerwijderen