14 juni 2015

Lezen? 'T is een must

Ik kwam onlangs een boeiende challenge tegen. Een uitdaging om wat meer uit je comfortzone te lezen. Let's do it! (Misschien kan ik al wat beginnen schrappen, kwestie van al een motiverende start op te bouwen. Ohja, zo ben ik wel.) Hou je vooral niet tegen om deze uitdaging ook aan te gaan. Indien je van boeken houdt, vaneigens.
 
  1. Een boek van 500 pagina’s of meer. --> Valt nog niet te schrappen. Maar we zijn er aan bezig.
  2. Een boek gepubliceerd in je geboortejaar. --> Wordt eerst nog wat opzoek werk.  
  3. Een non-fictie boek
  4. Een fantasy boek --> Zie puntje 1. Valt meteen onder dezelfde categorie. Hoezee.  
  5. Een sci-fi boek --> Een goed voorbeeld van buiten je comfortzone lezen. Iemand een leestip? Graag!
  6. Een graphic novel
  7. Een mystery of thriller boek
  8. Een romance of chicklit
  9. Een boek dat gericht is op kinderen onder de 12
  10. Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten
  11. Een historische roman
  12. Een boek met prentjes
  13. Een boek dat een prijs heeft gewonnen (Pulitzer, Man Booker, Nobel, Gouden Uil,…) --> John Green's eerste roman, Het grote misschien (looking for Alaska), won de 2006 Michael L. Printz Award presented by the American Library Association. Het zal in Amerika wel een belangrijke award zijn  vermoed ik? Een prijs is een prijs hè mannekes.
  14. Een boek dat iemand je heeft aangeraden --> Eerste check! Verbroken beloftes van Jenny Offill. Werd me aangeraden door de broer. En terecht. Wat een leuk vlot lezend boek. Wat een leuke en boeiende schrijfstijl.  Een boek dat me zelf weer schrijfkriebels in de vingertoppen gaf. Maar mannekes waar vind ik de tijd? Och. Zucht.
  15. Een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd
  16. Een reeks (mag een reeks zijn die je al begonnen bent) --> Zie punt 1 en 4. Zo gaat dat wel vlot. Mijn dank gaat uit naar meneer George R R Martin. Omdat ie zo veel en veel boeken uitgeven kan. (Lees met ietwat sarcasme)
  17. Een boek waar je gek van was als kind
  18. Een boek dat je ooit begonnen bent maar nooit hebt uitgelezen
  19. Een boek met een 65+ hoofdpersonage
  20. Een boek dat je kan uitlezen op een dag --> Van Den Hond van Pedro Elias. Op één dag met plezier verslonden. Grappig boek, grappig man. Fijne hond van den hond.
  21. Een boek dat verfilmd werd
  22. Een boek waar een televisie reeks werd op gebaseerd --> En nogmaals mijn dank aan de man met baard en zijn spel der tronen.
  23. Een boek dat al zeer zeer zeer lang op je te lezen lijst staat
  24. Een boek dat zich afspeelt in Azië
  25. Een boek dat zich afspeelt in Afrika
  26. Een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika
  27. Een boek dat zich afspeelt in Oceanië
  28. Een boek in een andere taal dan dat je anders leest (Engels? Frans? Duits? Islensku?)
  29. Een bundel kortverhalen --> My true love gave to me van Stephanie Perkins en andere. Al heb ik het me wel zelf moeten kopen. Ochja, want als we op die mens moeten wachten ...
  30. Een poëzie bundel

2 opmerkingen:

  1. Das zeker een must!
    Wel, ik ga de uitdaging aan om deze zomer bij elk cijfertje van je challenge (minstens ) één titel te plaatsen (die ik dan uiteraard ook lees).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doen! Maar ik ga het deze zomer niet bol kunnen werken hoor. Misschien moeten we deze challenge elk jaar doen ipv die van op Goodreads. En elk jaar kunnen we ze zo wat aanpassen.

    BeantwoordenVerwijderen