06 februari 2011

Ten lange leste


Als je binnenkort denkt dat ik nogal dikwijls 'ten lange leste' gebruik, zou dat vermoeden wel eens kunnen kloppen. Nergens kom ik dit tegen, behalve in de romans van Christophe Vekeman. En dat viel me op. En ik dacht wel wel wel misschien moeten we dat maar eens meteen in onze vocabulair overnemen. Zo gezegd, zo gedaan. Ten lange leste wordt 'ten lange leste' in het vervolg als synoniem van 'eindelijk' gebruikt. En hopelijk spoor ik u meteen aan om van hetzelfste te doen. Want creatief zijn met taal en af en toe wat verandering van woordenschat is een must voor de liefhebber van woordkunst.

Bij deze benoem ik dan ook meteen 'ten lange leste' als woord van de maand. En, mijn lieve bloglezertjes, het zou verdomd leuk zijn moest ik jullie dit dan al eens spontaan en onverwachts in mijn bijzijn zien/horen gebruiken. Dan zou ik het beantwoorden met 'jippie jaja jippie jajajeee' (of iets dergelijk) want dat zou mij nu eens overspoelen met eenvoudige blijdschap. Echt.

2 opmerkingen:

  1. Ik doe mee! ;)

    Er bestaan nog veel ondergewaardeerde woorden zoals zandzeepsodemineraalwatersteenstralen. Zoveel mogelijk van die woorden moeten in het dagelijks vocabularium opgenomen worden.

    BeantwoordenVerwijderen