15 juli 2012

Vive le vélo (1)

(Waarschuwing: als je wielrennen 100% serieus wil geanalyseerd zien worden ben je waarschijnlijk niet op de juiste blog beland. Mijn excuses. Ik ben van vrouwelijke makelij en het is dus in feite moeilijk om tussendoor dan ook niet enigzins op te merken dat deze mannen vaak schoonbruingespierd in aansluitende lycrapakskes op schoon gedesignde fietsen zitten. Inderdaad.)

Wegens omstandigheden heb ik geen laatste analyse van de Giro gepost, maar gaan we na een maand meteen over na de Tour. Een Tour van valpartijen en pech. Een Tour van een scherpstaande Wiggins.
Mannen die in hopen vallen. Mannen die met breuken, builen en schrammen verder rijden. Mannen die afstappen en richting huiswaarts of ziekenhuis keren. Maar één voor één straffe mannen. Want opgeven doet een wielrenner zomaar niet. Een klaplong, ingedeukte nier, sleutelbeenbreuk, een m² vel kwijt, een schouder uit de kom, ... we hebben vanalles gezien in die eerste twee weken. 
Oa. mijn grootste favoriet bij de klassementsrijders, Tommy D.


José De Cauwer: 'Er gebeurt hier vanalles Michel!'


Prijs van beste aanmoediger-ge-zou-voor-minder-sneller-doorrijden gaat dit jaar naar Monsieur Marc Madiot. 'Alleeez alleeeeeeez alleeeeeeeeeeeezz tu vas gagnééééééééé!!!' 



Als ik in alle eerlijkheid mijn gedacht mag zeggen, hoop ik stiekem eigenlijk dat Froomy er met die gele trui vandoor gaat. Wiggins is sterk, maar Froome is net dat tikkeltje sterker. Een fantastische helper voor een kopman, maar na de Vuelta van vorig jaar gun ik hem wel meer dan weer een tweede stek, enkel omdat hij inhouden moet van Sky. Respect trouwens voor die hele hardwerkende ploeg. 

Maxime Monfort: 'Waarschijnlijk Wiggins en Froome zijn in een ander planeet hier.'

Mijn favoriete Belgen aanwezig in de Tour zijn Francis 'Cisse' De Greef (voor het eerst horen spreken, hihi, ie klinkt beetje verwijfd, had zijn stem heel anders voorgesteld), Dries Devenyns (spreekt ook zalig, en ik heb altijd al beweerd dat ie een onderschatte renner is, meteen bewezen, jammer dat ie de rit voor zijn neus weggekaapt zag worden door Voeckler), Kris Boeckmans (mijn nieuwe held! (ook omwille van zijn interviews) en wat een pech zeg in die eerste week) Maxime Monfort en Summi (geweldig hilarische kerel). 

Over Francis De Greef: José De Cauwer: 'Met zo'n renner kan je naar den oorlog.' 
Michel Wuyts: '... en naar de markt.' 

Kris Boeckmans: 'Vandaag heb ik een ander plan. Ik ga de gewone weg volgen.' (Nadat ie in de bocht rechtdoor ging in de sprint.)

Dries Devenyns: 'Het ging wa moeizaam op die col...euh...hoe noemt die weer?' ... 'Awel ja die.' 

Johan Van Summeren: 'Dat was écht niet plezant...als ge niet hard op uw pedalen kunt duwen dan begint da geweldig langdradig te worden...ja, t parcours is erg golvend, er komt ergens een serieuze tsunami in ook.' (Meteen na de tijdrit van maandag.)

Met een lach is zelfs een plasje afleveren zo erg nog niet.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten