25 februari 2010

Concertmeisje en de glimlach op haar gezicht


The Swell Season, The Frames, Glenn Hansard & Marketa Irglova, Josh Ritter én dat allemaal op één avond! Het was mooi en het bracht een grootse glimlach teweeg.

Op indrukwekkende wijze begon Hansard solo met akoestische gitaar in de hand met 'Say It To Me Now'. Hij liet zich meteen emotioneel gaan zoals ik alvorens voorspeld had. Hij liet zich zelf zo hard gaan dat ik op een gegeven moment dacht 'ho hooo ni kwoad worre hè vriend!'.



Intense man die Glenn en vol van vuur. Het beloofde een emotioneelbewogen avond te worden. Nummers over liefde die niet voorbestemd is en waarvan het afscheid pijn doet.
En ik stond naar gewoonte op de eerste rij. Uhu ik moet zien, horen en voelen. En ik heb zowaar een paar blikken kunnen vangen. ('en wa is uw hobby?' 'wel ik verzamel blikken, zeer artistiek jong!')
Marketa Irglova's stem verzachtte de sfeer en behield zo contrast met de stem van de wildeman. Zijn grootmoe zou zeggen " tes toch e beteke een clowntje hè onzen Glenn". Want inderdaad hij wist in ieder geval het publiek goed te bespelen en zijn rol als entertainend frontman waar te maken. En ik vond hem best grappig. Erg grappig zelfs, ik heb zowaar veel moeten lachen en glimlachen. Net zoals het voorprogramma; singersongwriter Josh Ritter. Hij kwam al lachend op het podium en ging al lachend weer af. Afgaan in betekenis van het podium verlaten, afgaan in betekenis van een flop absoluut niet! En die glimlach verdween geen seconde van zijn gezicht en werd mooi overgebracht op mijn gezicht. Die man genoot van elke noot die hij ons bracht. Meer van die artiesten! Nu! Moet zowaar een plezier zijn in huis, zo'n olijkerd elke dag en een mens bevindt zich in absolute gelukzaligheid want zijn lach was aanstekelijk, laat dat duidelijk zijn.



En we kregen nog een cadeautje van de heren en dame, een cover, een schone cover gezongen door de bassist. Little Arithmetics van dEUS. You may shoot me! I don't care! Maar het was zelfs nog fijner als het origineel. Geef mij maar Joe in plaats van Tom.



Playlist
Josh Ritter:
Southern Pacific
Bright Smile
Harrisburg
Kathleen
Another New World
Girl in the War

The Swell Season:

Say It to Me Now
All the Way Down
This Low
Feeling the Pull
Low Rising
In These Arms
The Moon
If You Want Me
Fantasy Man
Leave
Back Broke
Astral Weeks (Van Morrison cover)
I Have Loved You Wrong
Cuirt Bhaile Nua (The Court of New Town)(Colm Mac Con Iomaire)
Lay Me Down (The Frames)
The Rain
When Your Mind's Made Up
---
Falling Slowly
Little Arithmetics (dEUS cover)
High Hope
Come and Find Me (met Josh Ritter)
High Horses



"You've been great," zei Hansard. But so were you guys, so were you!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten