05 februari 2010

Local Natives


Ik ben geen krak in het schrijven van recensies. Ik weet dat en geef dat met gemak toe. Maar moet ik me daarom inhouden om er toch te schrijven? Dus ja met plezier breng ik u hier dan toch weer een recensie op mijn manier. Misschien eerder subjectief dan objectief, maar welke lezer maalt daar nu om. Inderdaad geen! Ha! *knipoogt*


Gien lieleke manne de deej van Local Natives. De muziek zowaar nog toffer. De band bestaande uit Kelcey Ayer (zang en toetsen)(which i already like muchkes), Taylor Rice (zang en gitaar), Matt Frazier (drums), Andy Hamm (bassist), Ryan Hahn (gitaar en zang) bracht het debuutalbum Gorilla Manor uit.
Het is inderdaad geen band die er echt meteen uit springt en me eerder doet denken aan bands als Arcade Fire, Yeasayer, Grizzly Bear, The Dodos, Wild Beasts, Fleet Foxes, Vampire Weekend, ... en daar is opzich niets mis mee want dat zijn fijne bands en een mix van allen kan alleen maar van het goede zijn. En daarbij weten ze deze ingrediënten serieus goed te mixen met een eigen sound.

Op de kleurrijke plaat zijn vele instrumenten te horen, maar ongetwijfeld zijn de percussie en meerstemmigheid net dat ietsje meer van belang. Een samenzang die absoluut niet moet onderdoen voor hun baardmancollegas van Fleet Foxes (leggen de nadruk meer op Folk, Local Natives overwegend meer op Rock) en knappe melodiën waar ze de Californische zonnestraaltjes mooi doorheen laten schijnen. De songs zitten sterk in elkaar met rijke arrangementen.

Airplanes (mijn song van de week) is een straffe single dat meerstemmige folk en indie mengt met een sterk ritme.
Sun Hands een up-tempo popsong die een pittig zomers sfeertje creërt en naarmate de song vordert explodeert in een stevig nummer.
Een prachtig stukje samenzang horen we op World News. De stemmen zijn mooi samen in hun geheel en je zou haast vergeten dat je op de achtergrond wel degelijk gitaren hoort. Een vrolijk nummertje.
Who Knows Who Cares een fijn zacht nummertje dat halverwege licht ontploft op een oooeehhwhoooeehooee-manier.
Op Stranger things hoor je een wat droevere sound dan op de andere nummers. Gevoelig kunnen de mannen ook zijn.


Briljante nummertjes op deze plaat. Ik ben al benieuwd naar volgend werk van deze vijfkoppige band.

Weetje: Gorilla Manor is de naam van het huis waar ze allen in woonden. Hoe gezellig!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten