10 februari 2010

Soundtrack of Ine's life (deel 4)


Ik spring een gat in de lucht want het is weer lijstjestijd! En dan zeg ik met vreugde en plezier luidkeels hoera! En ik blaas met plezier ballonnen op, wel met een pomp, want daarvoor heb ik nu net niet genoeg lucht en kracht voor in mijn longen zitten én zekers niet na mijn overenthousiaste luidkeelse hoera.
Maar goed hier nog eens een vijftal wonderschone nummers waaraan ik mijn hartje compleet heb verloren en waar absoluut geen schaamte of spijt aan te pas moet komen.

16. Blur - Out of time

Ik herinner het mij nog goed toen ik het voor de eerste keer op de radio, post studio brussel, hoorde. Hemeltjeslief! Dit nummer dateert al van 2003. Voor even viel mijn mond nu toch wel lichtjes open toen ik eens nadacht hoeveel jaar dat nu toch al geleden is. Ochja tijden vliegen voorbij alsof het nog maar gisteren was. Vreemd.

Maar ik werd dus bij de eerste luisterbeurt al meteen op de schoonheid van het nummer gewezen. Het heeft zo iets mysterieus en melancholisch over zich hangen. And I like it. En daarbij is Damon albarn nog eens één van mijn favorietjes. Meteen hops twee ine-awardjes waardig!

Where's the love song?
To set us free
Too many people down
Everything turning the wrong way around
And I don't know what love will be
But if we start dreaming now
Lord knows we'll never leave the clouds



17. Local Natives - Sun hands

Ik was eerst niet van plan om nummers van nu, dit eigenste ogenblik, te kiezen. Mede door het feit dat het voorbij kan waaien en het geen blijver is. Maar deze kan ik gewoon niet ongehinderd voorbij laten gaan omdat het al een hele week een inpak van jewelste heeft.
Enja u had dat misschien ook al wat in het snotje als u mijn vorige posts (posten , naargelang uw keuze) ook hebt gelezen. U opmerkzame lezer van me!

(Valt trouwens in alle eerlijkheid best te vergelijken met de Mumford periode, dus dat zegt al wat.)


18. 65 days of static - Radio protector

Er zijn zo van die nummers die er telkens toch maar weer, luisterbeurt na luisterbeurt, in slagen tranen op te roepen. Poefs eerste noot en het traanvocht belemmert mijn zicht. En toch kan mijn wezen het lied absoluut niet weerstaan om een luisterbeurt over te slaan. Awel u mag eens raden... Jups inderdaad zo is dat. Dit nummertje is zo één.


19. Laura Marling - Ghosts

Omdat vrouwvolk absoluut ook aan bod mag komen! Laura Marling toch één van mijn voorkeuren wat betreft vrouwenstem en teksten. Teksten over gebroken harten, romantiek, de menselijke geest (psychologie dus), onzekerheid,... uhu inderdaad dat spreekt mij aan. Bij vele liedjes schud ik toch al eens een bevestigende ja. Ja.
En deze liedjes zijn ook nog eens oh zo fijn om zingen. Dusja dan ben ik verkocht.

Saying Im still mourning
Over ghosts Over ghosts Over ghosts
Over ghosts that broke my heart before I met you

Lover, please do not fall to your knees
Its not like I believe in
Everlasting love



20. The Beatles - Blackbird

Een nummer dat nu toch al decenia schoontjes meedraait en totaal niet als ik-ben-het-nu-wel-al-stilletjes-aan-beu beschouwd kan worden. En hopla zo hebben we ook meteen een definitie van een ware klassieker beschreven.
'Blackbird' één van de mooiste/fijnste nummers van hen. Achja kies maar eens een Beatlenummer uit. Inderdaad moeilijke opdracht! Strawberry fields forever, Here comes the sun, While my guitar gently weeps, Eleanor Rigby, And I love her, ... mogen gerust evenveel eer op strijken als Blackbird. Zekers en vast!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten