01 november 2009

Schone kunsten


Dat ik van kunst hou, wist u, u als aandachtige lezer, uiteraard al. Maar wat u nog niet weet is welke kunstwerkjes ik ohzo mooi vind. En ik wil u dat gerust vertellen. Met plezier zelf. Ik hou van schoonheid van woorden en beelden. Esthetiek zoals dat wel eens genoemd wordt.

1. Leonardo Da Vinci - La Scapigliata

De eerste keer dat ik dit zag, was ik er meteen weg van. Het heeft zoiets mysterieus en tegelijk ook zoveel zeggend. Ik vind het prachtig hoe Da Vinci dit vrouwenhoofd met penseel tot leven heeft gebracht. Sober van kleur en sober van compositie. Maar ohzo mooi. 'La Scapigliata' betekent 'de ongekamde vrouw'. Best wel grappige titel vind ik. Het zegt letterlijk wat je ziet (alhoewel ik heb al ergere kapsels gezien). Enja eigenlijk moet dat ook niet meer zijn.





2. William-Adolphe Bouguereau - Evening mood


Het is nu niet dat ik graag naar met-weinig-bedekkende-klederdracht-dragende-vrouwen kijk. Maar laat ons nu eerlijk wezen, naakte mannen in schilderijen is het nu ook niet echt hè. Meestal zijn ze zó overdreven qua lichaam en gebaren. Zo bruusk. Nee. Dat moet ik niet. Geef mij maar elegantie, verfijning, ... Esthetiek in zijn eenvoud en alle aspecten.






3. Sandro Botticelli - The birth of Venus

Mijne favoriet! Nog nooit in het echt gezien, wat een totale schande is. U hoeft het me niet te vertellen. Mijn kaken worden al rood van de schaamte als ik eraan denk.
Maar goed. Ik kan u eens vertellen wat er allemaal op dit werk te zien valt.
Vier figuren worden afgebeeld. De vrouw die haar kleden voor de gelegenheid thuis heeft laten liggen is Venus. Zij is olalala de Godin van de liefde.
(Haar pose die zij op de schelp aanneemt kan men vergelijken met deze van de Venus de Medici (een marmeren beeldhouwwerk uit de Klassieke Oudheid)(Dit even terzijde. Het is maar dat je het weet moest je ooit eens interessant willen wezen en mij imponeren met uw kennis van zaken. U zou zeer slagen mijn beste.) De twee vliegende figuren links van Venus zijn Zephyros (de god van de wind) en Flora (de godin van de bloemen, logisch). Vandaar de bloemen en de wind. Ha! Ge moet het maar zien hè. Aan haar rechterkant zie je een vrouw die haar een mantel aanreikt. Zij is de Horae (godin) van de lente. Zoals beschreven in de Griekse mythologie ontstond Venus uit het schuim in zee. Hier op dit werk wordt dus eigenlijk eerder haar aankomst op het eiland Kythira afgebeeld dan haar geboorte. En zo misleiden ze al eens mensen. Maar niet met mij!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten