01 november 2012

De Book Buying Tag

Ik werd onlangs getagd door woordjes voor een 'survey' over boeken. "Wat Ine op deze vragen zou beantwoorden kan ik wel vermoeden, maar aangezien zij sinds kort ook het plezier van boeken kopen ontdekt heeft en geregeld gelijkaardige vragenlijstjes op haar blogje plaatst, wil ik haar graag een tagje cadeau doen." Yes! Cadeaus zijn altijd leuk. En cadeaus in de vorm van vragenlijstjes zeker en vast. (Sinds kort? Ik koop toch al langer dan 'sinds kort' boeken (vroeger in minder mate omdat mijn zondags zakgeld dat niet toeliet. Maar toch.)?) 


1) Ben je verslaafd aan boeken kopen?
Verslaafd? Maar neen. Het is liefde. Liefde voor taal en verhaal.  

2) Wanneer koop je meestal boeken?
Ondefinieerbaar. Als ik een boek echt heel graag lezen wil. En ik ze niet meteen in de bib kan vinden. Wanneer ik een boekenwinkel voorbij kom is het moeilijk om er geen stapje binnen te zetten. Dan dwaal ik van rek naar rek, van stapel naar stapel. Soms is het dan moeilijk om zonder boek terug naar buiten te wandelen. Dat geef ik toe.

3) Hoeveel boeken koop je meestal per keer?
Hangt er van af waar ik mijn aankopen doe. In de duurdere boekenhandels zal dat misschien maar eentje zijn. Maar meestal zal dat naar een tweetal neigen. Onder het motto 'eentje is geentje' misschien. Als ik goede en slimme zaakjes kan doen kan dat aantal oplopen tot 'wat' meer.

4) Ga je meestal alleen boeken kopen of met iemand samen?
Meestal alleen. Soms met een tips gevende compagnon die dan meestal mijn vraag 'zou ik dat graag willen lezen/zou dat iets voor mij zijn?' moet beantwoorden en dat ook meestal werkelijk goed kan.

5) Wat trekt je aan in een boek?
De kaft. Uiteraard. De titel. De naam van de schrijver/schrijfster. En als ik er in blader, de indeling van de hoofdstukken. Een extra touch in het boek, zoals bv het gebruik van quotes, aparte hoofdstuktitelblad. Zo heb ik paar maand geleden het boek 'De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine' gekocht omwille van de prachtige kaft, zwart-wit foto's en het magische gevoel dat ik kreeg van het boek vast te houden en te doorbladeren. Het boek was drie dagen later uitgelezen. Ik werd in het verhaal gezogen en het liet me niet los. Ik genoot van het verhaal. Het was achteraf duidelijk geen miskoop. 



6) Is er een specifiek genre waar je meteen naartoe trekt in de boekwinkel?
Neen. Ik pluis meestal heel de winkel uit. Ik snuister in elke stapel en alle rekken. En dan volg ik nogmaals die zelfde route terug en blijf ik eens ter plekke staan en twijfel ik. Neem ik nog eens een boek vast die alvorens ook al eens in mijn handen had en leg ze terug om nadien misschien nog eens in handen te nemen. Met andere woorden. Ik vertoef graag lang in boekenwinkels.

7) Koop je boeken liever nieuw, tweedehands of maakt het niet uit?
Liever nieuw. En onbeschadigd. Het schoonste exemplaar mag met me mee.

8) Hoeveel geef je per maand gemiddeld uit aan boeken?
Hangt ervan af. Ik koop niet elke maand een boek. En aangezien ik momenteel niet echt zin heb in wiskundige berekeningen blijf ik u het antwoord schuldig.

9) Heb je jezelf wel eens een shopverbod opgelegd?
Een verbod? Neen. Ik ben niet echt een shopper. Enkel als het echt nodig is. Soms valt dat al eens voor dat ik eens zin heb in shoppen. Zo heel soms. Shoppen in de zin van 'shoppen-doe-ik-wel-eens-graag' staat bij mij gelijk aan muziek- en boekenwinkels. Maar ik kan mij inhouden. Of misschien heeft dat eerder te maken met luiheid. Kort gezegd. Een verbod opleggen is echt niet nodig.

10) Hoe lang duurt het voor je in een boek begint dat je hebt gekocht?
Dat wordt beslist door de stapel die ik van de bib meegebracht heb. Die moet ik sneller uitlezen. Het valt niet echt heel veel voor dat ik een boek meteen begin te lezen na de aankoop. Vaak staan ze maanden of soms zelfs jaren te wachten in mijn rek voor ze hun magie mogen schenken.

11) Koop je liever meerdere voordelige dunne boeken, of één duur en dik boek?
Dat hangt volledig van de boeken zelf af. Sommige boeken die ik wil lezen zijn dun, andere zijn dan weer dik. Een dun boek is per definitie niet slechter dan een boek dat meer bladzijden bevat. En omgekeerd. Dus als die dunnere boeken vele beters zijn dan die ene dikke, ga ik voor de dunne. En omgekeerd. Nogal wiedes.

12) Heb je nog iets te zeggen over je boekverslaving?
Verslaafd? Maar neen.

13) Welke boeken heb je als laatste gekocht?
Onder andere deze.

14) Wie tag je? 
Euhm, aangezien ik niet veel lezers heb met blog is het moeilijk kiezen. Maar als ik iemand dan toch zou willen taggen is het Gert. Een man van literatuur en taal. Ik weet niet of hij dit stukje zal lezen en/of hij dan eventueel de vragen zou beantwoorden. Maar als hij het doet, ben ik best nieuwsgierig naar zijn antwoorden.
          

2 opmerkingen: