28 augustus 2009

Als ge niet slapen kunt ...


'...Slapeloosheid bestrijd ik tegenwoordig door me een schilderij voor de geest te halen en mijn best te doen het zo duidelijk mogelijk voor me te zien. De laatste tijd roep ik Piero della Franscesca op. Ik ben veertig jaar geleden gepromoveerd op zijn 'De prospectiva pingendi', en door me te concentreren op de strenge geometrie van zijn schilderijen, die ik vroeger zo diepgaand heb geanalyseerd, verdrijf ik andere beelden die oprijzen om me te kwellen en me uit de slaap te houden. Straatgeluiden en de indringer die in mijn verbeelding op de brandtrap voor mijn kamer staat, negeer ik. Deze methode werkt goed. Gisteravond versmolten de Urbino-panelen met de dromen van mijn halfslaap, en even later was ik vertrokken...'

Uit 'Wat me lief was' van Siri Hustvedt.

Misschien moet ik dit ook maar eens proberen. Een schilderij voor ogen nemen en me diep concentreren zodat ander beelden vervagen en ik de slaap kan vatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten