06 maart 2010

Wijvenkunst?


Ik zeg niet dat ik het allemaal weet en er het grootste verstand van heb. Maar ontkennen zal ik niet dat ik er hier en daar wat kennis van heb. Een beetje dan toch.

Maar mij maak je niet wijs dat kunstwerken met wat 'bloemenkens' de stempel 'wijvenkunst' opgestempeld krijgt. Ergernis van de dag gisteren! Een kunstwerk is meer dan alleen dat wat het oog waarneemt. Een kunstenaar denkt niet (de meesten dan toch) 'aaah vandaag schilder ik eens een vaas met wat bloemen, want heb gisteren al de lucht geschilderd'. Meestal zit er toch meer achter. Het is niet wat op het doek staat dat enkel telt. Ook wat er in zit, het gevoel waarmee het tot stand is gebracht, het leven van de schilder, bepaalde gebeurtenissen, symboliek, het kleurgebruik, het materiaalgebruik, de techniek en zo veel meer ...
Mijn reactie daarop? Serieus niet veel zin om op die mensen te reageren wanneer het toch niets uitmaakt. Ieder zijn gedacht. Uiteraard. Maar zwijg dan liever als het niet over uwen cup of tea gaat. Dat denk ik dan.

Alsof:
Man 1: 'Och mo ho zeg dat is een schoon werkske vent da gij daar geschilderd hebt'.
Man 2: 'joat, eg wel schoon héé, zou ge da kunne kopen denkge?'.
Schilder: 'Olaaa, neejeneejeneeje! Tes speciaal voor wijvekes. Tes met bloemptjes enal'.
Man 1: 'Mo da is nu echt wel jammer dadde hoor'.
En de mannen lopen gewoon verder...



Ode aan de wijvenkunst!






(Werkjes van Gustav Klimt, John William Godward en John William Waterhouse)

1 opmerking:

  1. Goed gezegd! Bij dat laatste schilderij lijkt het wel alsof die vrouwen elk moment tot leven zullen komen en hun 'wijvenkunst' over de hele wereld zullen verspreiden. Beware of the power of the flower!
    Alles goed voor de rest nog? :)

    BeantwoordenVerwijderen