05 juni 2010

Hoogsensitief, ja en dan?


Dit hoeft niet als een negatieve eigenschap bekeken te worden. Verre van! Maar je moet er gewoon zelf mee leren omgaan. Want ik weet dat het voor anderen rondom mij niet altijd gemakkelijk is. Mijn reacties zijn niet altijd als bij anderen. En dat spijt me bij sommigen enorm omdat ze dan niet weten hoe te reageren.
En dan krijg ik weer de reacties van trek het u zo niet aan, reageer eens niet zo gevoelig, ...

1. externe gevoeligheid: duidt een kenmerkende zintuiglijke gevoeligheid aan, die van jongs af aan kan worden geobserveerd. Zulke kinderen krijgen bijvoorbeeld kriebels bij het aantrekken van een mohair trui en zijn vaker ergens allergisch voor. Schelle geluiden en kleuren worden niet verdragen, evenmin als het aanraken van ruwe stoffen. Ook als volwassene blijft die verhoogde gevoeligheid bestaan. Mensen liggen, na het drinken een kop koffie 's middags, uren lang wakker 's nachts. Ze worden na twee glazen wijn al dronken, kunnen niet tegen tl-licht of horen twee huizen verder nog de buren. Kortom: deze mensen reageren gevoeliger op externe prikkels dan gemiddeld.
2. interne gevoeligheid: refereert aan emotionele gevoeligheid en een rijk gedachteleven. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in een verhoogde sensitiviteit voor kunst en muziek en ergens snel door ontroerd raken. In het dagelijks leven raken zij vlug uit balans door signalen van de buitenwereld die een ander mens niet zo diep tot zich laat doordringen. Als bijvoorbeeld iemand boos naar hen kijkt blijven ze de rest van de dag piekeren waarom die persoon boos was, of hij misschien zijn dag niet had enzovoort. Mensen met interne gevoeligheid verdragen geen drukke menigten. Gewoonlijk zijn ze ook opmerkzamer dan de gemiddelde persoon. Zo merken ze bijvoorbeeld sneller op dat iemand liegt door gezichtsuitdrukkingen of stemintonatie te observeren.
De eigenschappen van hsp:
ze zijn zorgzaam en bewust
ze merken veel meer details en nuances op
ze voelen stemmingen en emoties van anderen sterk aan
ze dromen en fantaseren veel
ze worden meer dan gemiddeld geroerd door natuur, kunst en muziek
ze nemen gedetailleerder, subtieler en intenser waar
eigen emoties en emoties van anderen worden intenser ervaren
ze zijn vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
ze houden van stilte en rust
ze werken graag in hun eigen tempo
ze functioneren minder goed als ze geobserveerd of geëvalueerd worden
ze denken veel na en bekijken de dingen van alle kanten

De zelftest (een test waar ik eens een maximum op haal. Hoera!)

En ik dank deze karakterschap, omwille van de prikkels die ik ervaar bij muziek en kunst. Zeer fijn. En ik verwerk alles veel dieper, intenser. Ik kan mijn emoties ten volle beleven. (En dat is in mijn ogen nog steeds beters dan helemaal geen emoties) :)
Maar het is uiteraard niet altijd even fijn. Te enthousiast of te verdrietig kan nooit goed zijn. En dat besef ik maar al te goed.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten