08 september 2009

Geuren, kleuren, ... lang leve het zintuig!


Ik hou van de waarnemingen met mijn zintuigen. Lang leve mijn zintuigen en lang leve die van u. Smaken, geuren, geluiden, beelden, ... en noem maar op. Ik kan daar enorm van genieten.

Niets fascinerender dan kleuren. Ik zou niet kunnen zeggen wanneer deze fascinatie nu juist begon, maar in ieder geval hij is er. Hoeveel prenten heb ik vroeger wel niet ingekleurd, hoeveel tekeningen heb ik wel niet gemaakt, niets zo leuk als je eigen verbeelding in kleur te gieten. Kleur is iets fantastisch. In totaal kan de mens tussen de 120 en 160 zuivere kleuren van elkaar onderscheiden. Dat had je niet verwacht hé. Ik vind dat straf. Ik zou uren over kleuren kunnen vertellen. En dan nog te zwijgen over de betekenis die aan kleuren worden gegeven. Ook boeiend.

Geuren. Geuren zijn ook fijn. Als het niet stinkt dan toch. Ook al wordt een bepaalde geur niet altijd door iedereen slecht bevonden. Ik kan echt genieten van bepaalde geurtjes, dan springen mijn neusgaten open (bij wijze van spreken bedoel ik dan) en stromen de geurgolfjes zo naar binnen en laten ze mijn geurzintuig prikkelen. Heerlijk is dat toch. Zo heerlijk dat het zelf vaak een glimlach kan tevoorschijn toveren. Versgepelde mandarijntjes, na regen, de natuur, versafgemaaid gras, nieuwe ikeameubels, baby lotion, scotch plakband, vers gebakken brood van de mama, olieverf, frambozen, bepaalde bloemen, zonnemelk van nivea, een tas warme chocomelk, (vers) hout, boeken, water (rivieren, zeeën, watervallen, meren), kaneel, aardbeien, verse lakens op bed, play d'oh plasticine, een koude bries voor stormweer, kruiden, witte zoete wijn, het bos, yoghurt, mijn hoofdkussen, warme gesmolten chocolade, vanillestokjes, ... Dat prikkelt en dat doet deugd.

Geluiden. Een plezier voor het oor. Fijne trillingen. En niet enkel muziek kan mij een moment van geluk schenken. Stilte, regen, tsjilpende vogels in de ochtend, babylachjes, mannenstemmen, golven in de zee, schone woorden, walvissen, de natuur, de muziek en verbeelding in mijn hoofd, wind doorheen de bomen, Jeff Buckley, watervallen, de woorden 'ik zie u graag', windklokjes, ...

Schone geluiden, prachtige beelden, fijne geuren die doordringen tot het diepste van mijn wezen, heerlijk lijkt me dat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten