26 juli 2010

C'est fini


Einde van de Tour (wat gaat het toch allemaal snel). Dus een klein overzichtje, samenvatting, een bondige bespreking, kortom een besluit door de ogen van mezelve. Aha!


Er vroeg me gisteren iemand: "En blij met de overwinning van Bertje Contador? ;)"
Mijn antwoord: "goh ja çava hè ;)
maar vond toch jammer dat gisteren Menchov zich er eens is komen inmoeien, tssss, mijn 'goooo sammi' werkte ni echt precies :$ en tkwam nochtans recht uit het hart zenne (maarja die Russen toch hè)
en ik had dus nadien het gevoel van shit was ik daar maar kon ik hem troosten :D maar uiteindelijk is dat wel ne renner die kan relativeren en zich er kan doorheen bijten (denk ik toch :) (en daarbij als ge ene troost zou ge in feite die ander ook allemaal moeten troosten, en begint daar maar eens aan, onbegonnen werk!)
Soit ik heb al willen merken als ik kei enthousiast ben voor een paar renners dat ze dan eigenlijk net niet met de pluimen gaan lopen, oeps! (a)
alhoewel Barredo heeft toch de laatste ritten wat geprobeerd zo, als ik riep dat eens tijd was dat em iets deed en dat em moest gaan (a) maarja kriep mss toch wat té enthousiast en hops hij kon t ni afmaken hè
Hij zal volgend weekend san sebastian wel winnen (ge zult dat zien!) (kzal me dan meteen ook wa inhouden ;)"


(Nu weet je ook meteen wat ik van de winnaar en nummer drie op het podium vind (als je voor Menchov supportert in der tijd dat hij nog bij Illes Baleares reed kon hij het niet afmaken, nu dat ne mens niet meer echt voor hem supportert snoept hij daar zomaar even in de tijdrit (ja okee het was wel verdiend, ma toch!) Sanchez zijn plaats af (hopla duw hem maar van 't podium zenne, snodaard!) maar okee goed ik kan er mee leven *lacht*)

(Ohja ik zei tegen broer ik ga de Tour eens samenvatten, maar dan op mijn manier. Hij zegt: 'klinkt dat dan als: "Go sammie go!!! Carloooooossss!!..."??' Pfff alsof ik niets meer weet te verzinnen dan dat. Tssss!)

Maar goed. Here we go! ('Away we go' is by the way een fijne film (een aanrader!) maar heeft hier totaal niets mee te maken.)

Schoonste ploegnaam: Team Sky (klinkt naar mijn mening dromerig)
Schoonste pakskes: Team Sky (simpel, mooi, geen onmannelijke kleuren zoals daar wel een paar ploegen zijn, waarvan de naam niet vernoemd moet worden aangezien het zo wel duidelijk is als je eens naar wielrennen kijkt, volgens mij)
Mottigste pakskes: Footon-Servetto-Fuji (die rijden precies halfnaakt, wie komt er nu op het idee om een helft vleeskleurig en een helft zwart pakske te maken) en Astana
Favoriete ploeg: Caisse d'Epargne (en het is het laatste seizoen, aj! daarna finito! *triest* na jaren gesupporterd te hebben voor banesto, vervolgens ibanesto, vervolgens illes baleares, vervolgens caisse d'epargne is het nu gedaan, schlüss darmit, geen nieuwe sponsor, ploeg weg, foetsjie, ... en ik heb geen geld genoeg)
Favoriete renner: Samuel Sanchez, Carlos Barredo, ...
Fijnste rit: weet ik zo niet meteen
Ontgoochelendste rit: Tourmalet (ik verwachtte wel iets spannender dan dat!)
Meest aangemoedigde renner: gooooo sammiii!
Meest boe gehoorde renner: Vinokourov en Menchov (sorry!)
Heb-ik-toch-geniepig-mee-moeten-lachen-valler: Johan Van Summeren in de laatste tijdrit
Amusantste gevecht: Barredo versus Rui Costa (het voorwiel incident)
De meest zien etende renner: Andy Schleck
Meest onnozelste, vaak overenthousiaste, zeer inlevende fan: Ine
Meest ordelijkste renner: Carlos Barredo (schijnt volgens manager Patrick van Quickstep; die zijn valiekse ziet er na den tour nog zo netjes uit als bij het vertrek (elke dag tiptop in orde))
Grootste ontgoocheling: Caisse d'Epargne heeft paar keer net naast de winst gegrepen
Strafste ketting: Die van Andy Schleck
Leukste schapen: De ineens verschijnenden op de Tourmalet
Meest hilarische geinterviewde renner: Jurgen Van den Broeck (situatieschets: cameraman en reporter komen na de rit tot bij hem, cameraman krijgt te horen 'steekt em anders in mijne kop hè! (okee de manier waarop ie het zei, wat ik nu nie echt kan aantonen, was best komisch) en tegen reporter 'ik zeg het toch just!')
Bizarste volk: Die boven op de Tourmalet (wat er daar allemaal tussen stond, man niet te geloven ...)
Meest verstopte renner: Fabian Wegmann (in de hele Tour niet gezien)(en neen zeg nu niet 'hij deed mss niet mee?' want dat deed hij wel hoor)
Grappigste gelaatsuitdrukking wanneer rijdend in de bergen: Chris Anker Sorensen
Meest koppige wielrenner: Mark Renshaw
Meest ge-moogt-daar-wel-niet-mee-lachen-van-de-mama-want-die-jongen-doet-zijn-best renner: Andy Schleck
Meest paniekerige moment: Val van Samuel Sanchez in het begin van de rit van vrijdag
Spreek-die-zijn-naam-maar-eens-tien-keer-na-mekaar-uit renner: Kanstantsin Sivtsov (ik zeg het, ik heb het geprobeerd, het is niet evident)
Moet dringend naar de kapper: Johan Van Summeren
Wespectvewdienende wielwennew: Wobbie de wielwennew (Oftewel Robbie McEwan)
De hoe-leer-je-je-rugnummer-mooi-en-gelijk-op-je-pakje-spelden renner: Yaroslav Popovitch
Meest eten-lekkere-dessertjes(toetjes in hun woordenschat)-na-de-rit: Rabobank
Qua muziek smaak kan dat serieus tellen renner: Manuel Quinziato (luisterde tijdens zijn massages naar Jeff Buckley! en nog andere goede artiesten ook)
Meest die-wil-ik-nu-ne-knuffel-geven-en-ni-loslaten renner: Carlos Barredo na zijn solovlucht in rit 16 (laatste kilometer werd hij gegrepen en zijn gezicht bij zijn aankomst sprak trieste boekdelen)


Allé hup dat is ook weer gedaan.

PS: Moest iemand dit lezen van de VRT sportredactie, Vive le vélo 2011, ik ben paraat. Ik wil best ook een klein rubriekje maken voor in het tour avondprogramma. Concept: de renners naast hun fiets. Welke muziek speelt daar af in hun ipod (vroeg ik me af tijdens de tijdrit als ze daar zo alvorens de aanvang nog wat trainen)? Welke gedachten spoken doorheen hun hoofd alvorens en na de rit? Wat steekt er allemaal in dat suprise zakje dat ze tijdens bevoorradingen mogen nemen al was het een floche op een kermismolen (en hopla gij moogt volgende rit meerijden beste jongeman)('jeeej in mijn zakje zit een balpen van de sponsor''oooh ik heb dat niet gekregen' surprise alom)? Hoe is de sfeer in de bus na overwinning of na een grote ontgoocheling? Spelen ze gezelschapspelletjes met z'n allen 's avonds? Schrijven ze kaartjes 'groetjes uit la douce france' naar het thuisfront? En zo meer ...
Dat zou fijn zijn! (Bloggen is ook goed)

4 opmerkingen:

  1. Allé zeg, de Wegmann heeft zich toch een paar keer laten zien. Toch een paar keer als eerste proberen te ontsnappen, en dat dan toch wel ne km of twee uitgehouden. En zo af en toe eens vooraan komen piepen in t peloton (zelfs in de Alpen). Ge hebt psies af en toe wa te lang zitten tellen aan de pot...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wa is da? lang zitten tellen aan de pot?

    ja zeg das ook slim om dan juist als ik niet kijk dat allemaal te doen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ah de pot van het verstoppertje spelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. moet ge toch weer Bert voor zijn ze:p

    ikke hier maar denken me wa ge bedoelt ;)

    (int duits tellen is zo gemakkelijk nie zenne)

    BeantwoordenVerwijderen