29 juli 2010

'My Booky Wook'



Ine??? Who is this silly gay creature?!
Well surprisingly: he isn't gay! *shock* Ha!

Neen he's only acting gay to attract girls naar eigen zeggen. Tja ieder zijn trukkendoos uiteraard.

Dit is Russell Brand. Russell who? Brand.

Engels stand-up comedien, auteur, acteur, columnist, radio- en
televisiepresentator. Én nogal een excentrieke verschijning zoals je ziet.

Ik stel je nu niet voor niets deze nogal speciale man voor. Neen, ik heb wel degelijk een rede. Momenteel ben ik zijn boek aan het lezen; 'My Booky Wook'.

Toen ik naar Londen ging met de eurostar, toch al meer dan een jaar geleden, zat ik naast een Britse jongeman. Deze jongeman las een boek en ik zag hem zo af en toe zijn lach inhouden, wat mij niet zou gestoord hebben kwam het ook tot uiting, 'cause British guys may do everything, allé van mij dan toch (ook al is everything relatief). Mijn nieuwsgierigheid kon het niet laten alsook even mijn ogen in dit boek te laten dwalen. Het bleek mij ook te amuseren. Ik kende Russell Brand al (van 'Have I got news for you' en dergelijke fijne Britse programma's), maar wist niet dat hij een soort van autobiografisch boek had uitgebracht. 'The number 1 Bestseller! “The most talented stand-up comedian to emerge in Britain this decade”' Dus ik besloot me er ook een exemplaar van in huis te halen. Ik had geluk want bij Waterstones (boekenwinkel die je wel tien keer tegenkomt in Londen) was er een actie 3 voor de prijs van 2. (En neen ik heb niet drie keer dezelfde in huis gehaald, zwanzer!)

Het boek is echt niet zoals die vele autobiografische (alsook zeer belachelijke) boeken van famous people die het nodig vinden al hun roem en faam en tralala uit de doeken te doen. Totaal niet. This one I like (alhoewel ik eigenlijk nog niet echt ander autobiografische boeken gelezen heb)! Brand schrijft op een hilarische, maar tegelijk ook ernstige manier over allerlei momenten in zijn leven. En die twee combineren is toch eigenlijk best een gave. Kort samengevat in trefwoorden: een schokkend, onthullend, oprecht, zelfbewust boek. En wat mij ook zo bewonderd is dat hij er de humor inziet in veel van de absurde situaties waarin hij terecht is gekomen. (Grammaticaal klopt deze laatste zin niet echt, ik weet het, maar trek het je niet aan.)

Ik wou even een kort fragmentje posten. (Het is een engels geschreven boek, dus ook een engels fragment. Aja.)

"I ain't never really had much fun. I particularly dislike pre-ordained happy occasions. I don't mind Christmas so much, because everyone's involved, as long as they're Christians or lazy atheists, or Muslim but into tinsel. But I've never had a good New Year's Eve, and I don't like birthdays, or any other time when you're meant to be happy. I'm against the prescription of, say, 'Ooh, it's Christmas o'clock. Smile everyone!' For me happinness occurs arbitrarly: a moment of eye contact on a bus, where all at once you fall in love; or a frozen second in a park where it's enough that there are trees in the world. I don't like New Year's Eve. I don't think bliss could ever be preceded by a countdown and the chiming of a pompous clock, unless that's what death's like. My mum worked hard to make my birthdays jolly but they were always a right stomach-churning drag."

Is nu wel geen grappig fragmentje. Maar believe me the guy can be fuckin' hilarious :')

Geen opmerkingen:

Een reactie posten